تکمیل (Finishing) – تکمیل نام مجموعه ای از فعالیت های مختلف است که بر روی الیاف، نخ و پارچه انجام می شود تا خواص آن بهبود یابد و یا خواص جدیدی به آن اضافه شود. هدف از عملیات تکمیل نهایی روی پارچه افزایش کیفیت پارچه و جلب نظر مشتری می باشد.

انواع فرایند تکمیل پارچه

تکمیل مقدماتی: تکمیل مقدماتی این عملیات به عنوان آماده سازی الیاف برای ورود به ریسندگی می باشد و یا آماده سازی پارچه برای ورود به چاپ یا رنگرزی می باشد. این عملیات شامل:

– شست وشوی الیاف (Scouring): که مخصوص الیاف پشم می باشد. زیرا پشم پس از چیده شدن بسیار کثیف و بدبو است.

– کربنیزه کردن (Carbonization): پشم خام علاوه بر چربی، مقداری خار و خاشاک همراه دارد که با شستن پشم از الیاف جدا نمی شود. به کمک یک اسید قوی خار و خاشاک و مواد چربی موجود در پشم هیدرولیز شده و به صورت ذغال در می آید. و با تکان دادن الیاف، ناخالصی ها می ریزد.

– شست و شوی پارچه: پارچه هایی که در قسمت بافندگی تولید می شود عموما تا حدی کثیف و روغنی است و باید شسته شود. تا آماده انجام مراحل بعدی گردد.

تکمیل میانی: عملیات تکمیل میانی پارچه شامل تکمیل هایی است که به پارچه خواص جدیدی را می دهد. مواردی از این تکمیل عبارت اند از: بخار دادن نخ برای تثبیت تاب، و برای تثبیت رنگ، سفید گری (Bleaching): در این عمل پارچه به کمک مواد سفید کننده سفید می شوند تا ظاهر بهتری پیدا کنند و یا رنگرزی و چاپ بر روی آنها بهتر انجام شود. مرسریزه کردن (Mercerizing) این عمل برای جذب بهتر مواد و رنگ، فقط روی الیاف پنبه انجام می شود. سود سوز آور غلیظ به مدت کمی روی پنبه قرار می گیرد و به سرعت شست وشو می شود.

تکمیل نهایی : تکمیل نهایی این گروه از تکمیل ها زمانی استفاده می شوند که منسوج مراحل نهایی تولید را می گذراند و پس از آن بسته بندی شده و به فروش می رسد. کلرینه کردن پشم برای جلوگیری کردن از نمدی شدن و زشت شدن ظاهر پارچه پشمی ضد آتش کردن (Flame Resistance) پارچه یا نخ تا مقابل اتش گرفتن و یا گسترش آتش مقاوم تر شود. ضد آب کردن (Watter Proof Repellent) در این عملیات نفوذ آب به پارچه کاهش پیدا می کند.

تثبیت عرض پارچه، سفیدگری نوری و حتی رفوگری را نیز می توان از این نوع تکمیل دانست. پس از اینکه کل عملیات مورد نظر روی پارچه انجام شد یکبار پارچه با دقت بررسی می شود و پس از درجه بندی از نظر مرغوبیت، بسته بندی شده و به بازار عرضه می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *