پارچه هایی که به عنوان بارانی، چتر و … مورد استفاده قرار می گیرند، با بهره گیری از مواد شیمیایی که به آنها به صورت مناسب ارائه شده است، در برابر آب به صورت مقاوم ایجاد گردیده اند. تکمیل به ضد آب کردن پارچه اشاره دارد که یک تکمیل بادوام است. تکمیل دفع کننده آب با تکمیل ضد آب کردن متفاوت است. تکمیل دفع کننده آب به این معنی است که اگر آب به صورت مختصر بر روی پارچه پاشیده شود، نمی تواند پارچه را خیس کند.

تکمیل ضد آب کردن

اگر پارچه مورد نظر، پارچه TC و تکمیل ضد آب کردن فقط یه تکمیل ضد آب عادی است که نمی تواند از آزمون شماره AATCC-35 مربوط به آب باران عبور کند، پس تعرفه های وارداتی برای ژاکت ها، ۳۴% است. با این حال اگر پارچه مشابه حاوی تکمیل های ضدآب بتوانند آزمون AATCC-35 را با موفقیت پشت سر بگذرانند و به عنوان مقاوم در برابر باران شناخته شوند، در این صورت تعرفه آنها، ۶/۷% است.
جهت گذراندن پارچه از آزمون آب باران شماره AATCC-35، باید پارچه از طریق آزمون درپوشی (Cup Test) که در برابر مقاومت آب ۶۰۰ mm بدون نشتی ایستادگی می کند، عبور داده شود.
براساس مطالب فوق، شما مشاهده خواهید کرد که اختلاف بین ۶/۷% و ۳۴% بزرگ است. اگر شما از کیفیت درست تکمیل ضد آب استفاده کنید، می توانید مزایایی را از طریق نرخ تعرفه پایین به دست آورید. با این حال توجه داشته باشید که جدا از تکمیل ضد آب باید سبک ژاکت را نیز در نظر بگیرید. سبک هایی که ممکن است سبب شوند تا ژاکت به عنوان یک بارانی پذیرفته نشوند، می تواند به موارد زیر خلاصه گردد:

  • اگر کوک های پارچه لحافی بر روی خارج پارچه ایجاد شده باشند آب به سادگی می تواند از طریق سوراخ های متعدد سوزن به لایه ها نفوذ کند.
  • اگر جیب ها بدون در باشند، آب به سادگی از طریق تکه های متعددی که به هم متصل شده اند، وارد می شود. آب از طریق خط دوخت نیز می تواند وارد جیب ها گردد.

تکمیل دفع کننده آب

تکمیل دفع کننده آب با تکمیل ضد آب کردن متفاوت است. تکمیل دفع کننده آب به این معنی است که اگر آب به صورت مختصر بر روی پارچه پاشیده شود، نمی تواند پارچه را خیس کند. با این حال اگر ما هنوز به خیس کردن پارچه ادامه دهیم، آب می تواند به درون آن نفوذ کند.
شما می توانید آزمایشی را جهت یافتن اینکه پارچه دارای تکمیل دفع کننده آب (W.R) یا تکمیل ضد آب (W.P) است یا تکمیلی بر روی آن ایجاد نشده است (تکمیل ساده) را به صورت زیر انجام دهید:

  • پارچه را بر روی یک سطح صاف قرار دهید و چند قطره آب بر روی آن بپاشید.
  • اگر آب به صورت تدریجی به درون پارچه نفوذ کرد، به شما می گوید که این جانب از پارچه دارای W.R است. اکنون شما از انگشتتان برای مالش بر روی آب استفاده کنید. اگر در این وضعیت آب به جانب دیگر پارچه وارد نشود، به این معنی است که این پارچه بر روی جانب دیگر دارای W.P است، اما اگر آب به جانب دیگر از این طریق نفوذ کند، می توان گفت که فقط بر روی این جانب W.R وجود دارد.
  • اگر آب جذب شود و به راحتی به جانب دیگر برسد (کاملا خیس شود)، به این معنی است که پارچه دارای تکمیل ساده است و W.R و W.P ندارد.
  • اگر آب به درون پارچه نفوذ نکند، اما به آن بچسبد و وقتی بر روی آن مالشی ایجاد می گردد، اما به درون آن وارد نشود، این حالت به ما می گوید که این جانب پارچه دارای تکمیل W.P است. بسیار احتمال دارد که بر روی جانب دیگر پارچه، W.R وجود داشته باشد. زیرا وقتی پارچه بر روی جانب دیگر دارای W.P باشد، بر روی جانب دیگر، W.R دارد. جهت اطمینان پیدا کردن از اینکه شما درست فکر می کنید، کافی است تا پارچه را برگردانید و آب را بر روی آن بپاشید تا نفوذ یا عدم نفوذ آب را مشاهده کنید.
  • اگر شما بتوانید از طریق پارچه تنفس کنید، به این معنی است که پارچه دارای W.P نیست. اگر نتوانید تنفس را انجام دهید، می توان گفت که پارچه W.P است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *